کمپرسور

کمپرسور بیتزر چیست؟و انواع کمپرسور بیتزر

لطفا امتیاز دهید

کمپرسور یک دستگاه مکانیکی است که به دستگاه مکنده یا متراکم کننده نیز شهرت دارد. وظیفه این دستگاه فشرده کردن گاز و مکش آن است که این عملیات در سه مرحله انجام می شود:1-ایجاد نیروی مکش 2-متزاکم کردن گاز3- فرستادن آن به کندانسور که طی این عملیات گاز به مایع تبدیل می شود. کمپرسور با مکیدن مایع یا گاز فشرده سازی و متراکم کردن را آغاز میکند. طی فرآیند فشرده سازی حجم گاز کاهش می یابد و گاز متراکم می شود و سپس فشار و دمای آن افزایش می یابد.

برای کاهش دمای آن، گاز را از یک سیستم خنک کننده عبور می دهد. این دستگاه در صنایعی نظیر: نفت، گاز، فولادسازی، داروسازی؛ کاربرد دارد. به دلیل افزایش جمعیت جهان و نیاز مستمر به سیستم های تهویه مناسب، کمپرسورها اهمیت زیادی دارند.

کمپرسور بیتزر چیست؟

شرکت بیتزر (آلمان)، از بزرگ ترین شرکت های تولید کمپرسور و بزرگ ترین کمپانی تولید کننده کمپرسورهای برودتی می باشد. کمپرسورهای برودتی در زمینه تهویه مطبوع و سیستم های سرمایشی نقش دارند. این کمپانی در طی سال اخیر پیشرفت های زیادی در تولید انواع مختلف کمپرسورها کرده و در حال حاضر در بسیاری از نقاط جهان مانند: آمریکا، استرالیا و چین شعبه دارد که همگی تحت نظر کمپانی اصلی در آلمان نظارت می شوند. از کمپرسورهای بیتزر در تولید انواع مینی چیلرها، کندانسینگ یونیت و سردخانه ها استفاده می شود.  تنوع محصولات کمپانی بیتزر بسیار زیاد می باشد. این تنوع ها در نوع تکنولوژی تراکم و ظرفیت کمپرسورها لحاظ شده است.

کمپرسورهای بیتزر، هم از لحاظ نوع تکنولوژی تراکم و هم توان و ظرفیت آن در طیف وسیعی قرار میگیرند که خریداران باید با توجه به نوع کاربری و استفاده دستگاه و ظرفیت سرمایشی مورد نظر، نوع کمپرسور و توان آن را انتخاب کنند. لازم به ذکر است که کمپرسورهای بیتزر علاوه بر تفاوت ظاهری و ظرفیت و توان خود، در قدرت های متفاوتی نیز عرضه می شوند.

برای تشخیص توان مناسب کمپرسور و تهیه آن میتوان هم از طریق نرم افزار طراحی و انتخاب کمپرسور اقدام کرد، هم از کاتالوگ محصولات این شرکت کمک گرفت .البته برای انتخاب هوشمندانه نوع کمپرسور باید از تجربه تولید کننده کمک گرفت و به مواردی مثل ظرفیت و نوع کاربری دستگاه  دقت کرد. یکی از مزیت های مهم کمپرسورهای بیتزر تنوع در ظرفیت و تراکم آن می باشد که با انتخاب هوشمندانه می تواند پاسخگوی نیاز صنعت های مختلف باشد.

انواع کمپرسورهای بیتزر

کمپرسورها بر اساس ویژگی های مثل: فشار مکش، ظرفیت، سرعت، تعداد مراحل کار، نوع موتور و عملکرد تقسیم بندی می شوند. همانطور که گفته شد کمپرسورهای کمپانی بیتزر دارای تنوع مختلفی هستند که در ادامه به آنها اشاره میکنیم و درباره هر کدام توضیحات لازم را می دهیم .

1- کمپرسورهای پیستونی بیتزر

2- کمپرسورهای پیستونی سمی هرمتیک

3- کمپرسورهای هرمتیک اسکرال

4- کمپرسورهای سمی اسکرو بیتزر 

5- کمپرسورهای کامپکت اسکرو

6-  کمپرسورهای دو مرحله ای بیتزر

کمپرسورهای  پیستونی

کمپرسورهای پیستونی بیتزر در خانواده کمپرسورهای رفت و برگشتی جای دارند و جز کمپرسورهای جا به جایی مثبت قرار میگیرند. مهم ترین جزء این دستگاه موتور آن می باشد که باید نیروی لازم برای فشرده سازی را مهیا کند. برای فشرده سازی در این دستگاه باید خلاء ایجاد شود تا به وسیله خلاء سوپاپ ورودی توسط هوای خارج باز شود. خلاء، با پایین کشیده شدن پیستون صورت میگیرد و در پی آن بخش بالای پیستون با فشار اتمسفر پر می شود. کمپرسورهای پیستونی مزایا و معایبی دارند که استفاده از آنها را در شرایط مختلف محدود می کند.

از مزایای آن می توان به: داشتن تنوع در ظرفیت، استفاده سوخت مصرفی کم، طول عمر زیاد، قیمت مناسب و… اشاره کرد. البته این نوع کمپرسور مشکلاتی را نیز ایجاد می کند؛ مانند: صدای زیاد هنگام کار، راندمان متوسط، بزرگ بودن از لحاظ فیزیکی و اشغال فضای نسبتا زیاد، وزن بالا و اخلال در حمل و نقل. در استفاده از کمپرسورهای پیستونی باید به نکاتی توجه کرد تا طول عمر این دستگاه بالا برود و راندمان بهترین ایجاد کند.

موارد حائز اهمیت در استفاده از کمپرسورهای پیستونی شامل این موارد می شود: تخلیه مخزن آب کمپرسور(ترجیحا روزانه)، تنظیم دمای محیط اطراف، تعویض فیلترها در زمان مشخص(حدودا هر4 ماه یکبار) و انتخاب روغن کمپرسور مناسب.کمپرسورهای پیستونی شرکت بیتزر با توجه به تنوع در ظرفیت و سازگاری با انواع مبردها و کنترل ظرفیت مکانیکی در بارهای جزئی، میتوانند راندمان نسبتا خوبی را برای کاربردهای دما متوسط و دما پایین ارائه دهند.

کمپرسورهای پیستونی سمی هرمتیک

این نوع از کمپرسورها در دسته بندی کمپرسورهای رفت و برگشتی قرار میگیرند. انجام عملیات فشرده سازی در این دستگاه با حرکت پیستون ها در داخل سیلندر انجام می شود. اجزای این دستگاه به صورت محفظه ای متشکل از دو قسمت الکتریکی و مکانیکی می باشد که البته این دو قسمت از یکدیگر جدا هستند. این محفظه به صورت پیچ و مهره ای قرار دارد.

روش کار در این نوع کمپرسورها به این صورت می باشد که جریان برق موتور کمپرسور را فعال میکند و گردش موتور به قسمت فشرده سازی منتقل میشود و باعث حرکت تجهیزات مکانیکی می شود که در نتیجه آن فشرده سازی انجام میشود. ویژگی هایی که این نوع کمپرسور دارد شامل: کارایی و راندمان بالا، عمر طولانی، قابلیت تعمیر، توان برودتی حدود350 کیلو وات. وجود پمپ روغن( باعث روان شدن حرکت قطعات مکانیکی میشود و از نشتی گاز جلوگیری میکند). کاربرد کمپرسورهای پیستونی سمی هرمتیک (کمپرسور نیمه باز)، در سردخانه های متوسط و یخچال های فروشگاهی می باشد .

کمپرسورهای هرمتیک اسکرال

این نوع از کمپرسور ها دارای دو صفحه مارپیچی به صورت ثابت و دوار هستند که این اتصالات مارپیچی باعث کاهش نشست در کمپرسور می شود.فرایند فشرده سازی در این کمپرسورها در سه مرحله انجام می شود، مرحله اول مکش، مرحله دوم فشرده سازی ومرحله سوم تخلیه.  مثل دیگر کمپرسورها با چرخش و فعال شدن موتور صفحه کمپرسور میچرخد و فرایند متراکم سازی شروع می شود. کمپانی بیتزر تلاش بسیاری در جهت انجام فناوری های نوآورانه در تولید کمپرسورها کرده است.

این فناوری های جدید سبب شده تا سیستم های تهویه مناسب و کارآمد باشند و طراحی پمپ ها ساده تر و با دوام تر باشد. از ویژگی های کمپرسور اسکرال می توان به این موارد اشاره کرد: افزایش ظرفیت خنک کنندگی، بازده انرژی و راندمان بالا، صدای بسیار کم نسبت به دیگر کمپرسورها، قابلبت استفاده در دمای زیر صفر درجه و دمای بالای صفر درجه، حجم فیزیکی و فضای اشغالی کمتر، وزن کم و نصب آسان. نکته ای که باید در استفاده از این کمپرسورها رعایت کرد، توحه به روغن این کمپرسورها می باشد.

روغن کمپرسورهای اسکرال به دلیل اسیدی شدن و آلوده شدن و همچنین افت فشار نیاز به تعویض دارند و خریداران این نوع کمپرسورها باید مقدار اسیدی بودن روغن را با کیت های تشخیص تست کنند. همچنین باید با کسب اطلاعات لازم درباره مرل دستگاه، روغن مخصوص به آن را در حجمی که مشخص شده استفاده کنند.

این کمپرسور نسبت به دیگر کمپرسورها می تواند هزینه خرید و نگهداری بالاتری داشته باشد.از طرفی تعمیر این نوع کمپرسور بسیار سخت و تا حدی غیر قابل انجام می باشد. کمپرسورهای اسکرال یا اسکرول بیشتر در مناطق گرم و گرمسیر کاربرد دارند. همچنین در دستگاه های آزمایشگاهی، دستگاه های برش لیزر و بیمارستان ها نیز کاربرد دارند.

کمپرسورهای سمی اسکرو

ساختار فیزیکی این نوع کمپرسور به صورت یک محفظه با دو استوانه(حلزونی) در کنار هم می باشد. فرآیند متراکم سازی هم توسط همان استوانه ها به این صورت انجام می شود: گاز مبرد در محفظه و بین مارپیچ ها( روتور) گیر می افتد و با حرکت مارپیچ ها عملیات فشرده سازی آغاز می شود. کمپرسورهای اسکرو در طبقه بندی کمپرسورهای جا به جایی مثلت قرار می گیرند و جزء کمپرسورهای دوار نیز هستند. این کمپرسورها به کمپرسورهای باد نیز شهرت دارند.

از ویژگی های این کمپرسور می توان به موارد زیر اشاره کرد: در مواقعی که فشار زیادی روی کمپرسور است انرژی بسیار کمی استفاده می کند، عدم وجود نوسان در حداکثر فشار کاری، برای عملکرد موازی بهینه شده است، طراحی فیزیکی محکم و با دوامی دارد، بازده و راندمان بالایی در حالت پر بار و کم بار دارد، نگهداری آسان و تعمیرات کم. موارد استفاده این نوع کمپرسور در صنایعی نظیر صنایع غذایی و صنعتی و همچنین سردخانه های بالای صفر و زیر صفر می باشد.

کمپرسورهای کامپکت اسکرو

این کمپرسور نیز در دسته کمپرسور های جا به جایی مثبت قرار دارد و فعالیت متراکم سازی را همانند کمپرسور سمی اسکرو انجام می دهد. به این صورت که: گاز ورودی وارد محفظه شده و بین دو روتور مارپیچی نر و مادگی گیر می افتد و با شروع گردش این روتورها جریان فشرده سازی شروع می شود.

ویژگی های این کمپرسور شامل: مجهز بودن به کنترل مکانیکی ظرفیت، کارکرد مناسب در دمای بالا و پایین، کاهش اتلاف انرژی، برتری اقتصادی و کاربردی نسبت به دیگر کمپرسورها، دارای ابعاد کوچک و اشغال فضای کمتر. نکته حائز اهمیت درمورد این نوع کمپرسورها، عدم تماس بین روتورهای آن می باشد. با ایجاد هرگونه ساییدگی بین آنها، آسیب مکانیکی به دستگاه وارد می شود و این موضوع شرایط تعمیر این کمپرسور را سخت می کند. برای تعمیر این کمپرسور نیاز به تکنسین های ماهر و مجرب می باشد.

کمپرسورهای دو مرحله ای یا دبل استیج

این کمپرسورها در دسته کمپرسورهای رفت و برگشتی قرار دارند. مهم ترین شاخص این کمپرسورها انجام عملیات فشرده سازی در دو مرحله می باشد. این کمپرسور دارای دو سیلندر می باشد و هر سیلندر دو پیستون دارد. اجرای فشرده سازی مثل دیگر کمپرسورها با نیروی یک الکتروموتور شروع می شود و در ادامه با حرکت پیستون ها درون سیلندر، جریان متراکم سازی مبرد انجام می شود. گاز ورودی در سیلندر اول و توسط پیستون اول فشرده می شود و از طریق پیستون دوم وارد سیلندر بعدی شده تا در آنجا طی فرایندی خنک شود و به سمت مخرج هدایت شود.

مهم ترین کاربرد آن در دمای زیر صفر مثل تونل های انجماد می باشد.همچنین برای انجماد های سریع می توان از این کمپرسور استفاده کرد. تفاوت این نوع کمپرسور و حساسیت آن نسبت به دیگر کمپرسورها در این است که برای کمپرسورهای دو مرحله ای باید کندانسور متناسب با همان طراحی شود. ویژگی های این کمپرسور شامل این موارد می شود: طول عمر بالا، اسهلاک کم،راندمان و بازدهی بالا، کاهش انرژی مصرفی، دارای نوسانات دمایی کم، حجم مناسب.

تشخیص اصالت کمپرسورها

در شرایطی که کمپرسورهای تقلبی به فراوانی در بازار یافت می شوند، تشخیص اصالت کمپرسورها اهمیت بالایی دارد. به ویژه در کمپرسورهای بیترز به دلیل شباهت ظاهری زیاد کمپرسورهای تقلبی به اصل آن. کمپانی بیترز برای راهنمایی خربداران در این مورد پیشنهاد داده تا: خریداران قبل از خرید محصول بارکد و سریال نامبر ویژه ای که روی هر محصول درج شده را در بارکد خوان گوشی خود سرچ کنند.

اگر بارکد خوان لینک سایت کمپانی بیترز را نشان داد؛ وارد سایت شوند و اطلاعات درج‌شده روی محصول مانند مدل و نوع کمپرسور، بارکد و سریال نام بر آن را وارد کنند. اگر سایت تطبیق اطلاعات را اعلام کرد، محصول موردنظر اصل می‌باشد و در غیر این صورت کالا  تقلبی می‌باشد. اصل نبودن کمپرسورها طبیعتاً می‌تواند نتایج نامطلوبی را به همراه داشته باشد. می‌تواند از کیفیت و راندمان دستگاه کاهش دهد و خواسته‌های موردنیاز را برآورده نکن. پس در انتخاب و تشخیص اصالت کمپرسورها اطمینان کسب کنید تا در آینده به مشکلات و چالش‌ها برخورد نکنید.

کمپرسورهای بیترز

کمپانی بیترز در طی سالها تلاش کرده تا با تولید انواع مختلفی از کمپرسورها، آن‌ها را با نیازهای جامعه تطبیق دهد. ازاین‌رو تولیدات این کمپانی که در ایران بیشتر با کمپرسورهایش شناخته‌شده، بسیار متنوع و باکیفیت می‌باشد. به دلیل کیفیت مناسب این کمپرسورها، مهندسان و تکنسین‌ها اغلب خرید کمپرسورهای بیترز را پیشنهاد می‌دهند. هرکدام از انواع کمپرسورهای بیترز با توجه به ویژگی‌های ویژه‌ای که دارند، قیمت متفاوتی نیز خواهند داشت. قیمت کمپرسورهای بیترز در سایت‌های مختلف،  بسته به نوع و مدل دستگاه از 30 میلیون تومان به بالا متنوع هست.

نکته مهم در مورد کمپرسورهای بیترز، طراحی باکیفیت و طول عمر بالا نسبت به قیمتشان می‌باشد که در طی این سالها توانسته به‌خوبی مصرف‌کنندگان را راضی نگه دارد. برای خزید کمپرسورهای بیترز هم می‌توان به‌صورت مجازی و از طریق سراچه‌ها اقدام کرد هم به‌صورت حضوری از فروشگاه‌های مربوطه.

جمع‌بندی

کمپرسورها با کاهش حجم گاز فشار آن را افزایش می‌دهند و ازآنجایی‌که کمپرسور دستگاهی کاربردی و موردنیاز جامعه امروزی می‌باشد، برای خریداران این دستگاه لازم است تا اطلاعات موردنیاز را بدانند و با تشخیص درست بهترین انتخاب را داشته باشند. معتبرترین برند کمپرسور، کمپرسورهای کمپانی بیتزر هست. بامطالعه اطلاعات فوق، می‌توانید اول از نوع و مدل کمپرسور موردنیازتان مطمئن شوید و سپس برای خرید آن اقدام کنید. بعد از خرید کمپرسور و نصب و استفاده از آن، نکات ایمنی و مراقبتی از این دستگاه توجه لازم را داشته باشید تا با حداقل هزینه و تعمیرات، عمر و دوام این دستگاه بالا برود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *