کمپرسور

آشنایی با کمپرسور یا موتور سردخانه‌ و نحوه عملکرد آن

آشنایی با کمپرسور یا موتور سردخانه_ و نحوه عملکرد آن
5/5 - (3 امتیاز)

سردخانه‌ها امروزه جزء جدایی ناپذیر صنایع غذایی، کشاورزی، دارویی و … هستند. از سردخانه‌ها برای نگهداری طولانی مدت مواد و محصولاتی که احتمال فاسد شدنشان وجود دارد استفاده می‌شود. برای راه اندازی یک سردخانه نیاز به تأسیسات برودتی قدرتمندی وجود دارد؛ که قلب این تأسیسات برودتی کمپرسور سردخانه بوده و مهم‌ترین جزء آن محسوب می‌شود.

امروزه با پیشرفت صنایع کمپرسوری، انواع مختلف کمپرسورها با ظرفیت‌های سرمایشی مختلفی تولید می‌شوند و این امکان را برای طراحان فراهم می‌کنند که سردخانه‌هایی با ظرفیت نگهداری مختلف و با بارهای حرارتی متفاوت احداث نمایند. در ساخت سردخانه‌ها ممکن است بسته به نوع طراحی آن از کمپرسورهای رفت و برگشتی، اسکرو، اسکرال و … استفاده شود. در این مقاله قصد داریم در مبحث موتور سردخانه صنعتی به سراغ انواع کمپرسور سردخانه‌ برویم، با آن‌ها بیشتر آشنا شویم و در پایان ببینیم ملاک‌های انتخاب یک کمپرسور جهت احداث سردخانه چه چیزهایی خواهد بود.

جهت ثبت درخواست خرید کمپرسور سردخانه کلیک کنید تا کارشناسان دی کول با شما تماس بگیرند .

همچنین می‌توانید جهت مشاوره رایگان با شماره 02177683001 تماس بگیرید.

کمپرسور سردخانه چیست؟

کمپرسور یکی از اجزاء تشکیل‌دهنده سیستم برودت سردخانه به شمار می‌رود و از آن به‌عنوان قلب سیستم برودتی سردخانه یاد می‌کنند. کمپرسور مبرد موجود در دستگاه تبدیر را به گردش درمی‌آورد به این صورت که گاز عبور کرده از اپراتور سردخانه را به سمت خود می‌کشد و سپس با افزودن بر تراکم این گاز، دما و فشار آن را افزایش می‌دهد و بعد کمپرسور به‌عنوان پمپ عمل کرده و آن را به سمت کندانسور انتقال می‌دهد تا مبرد دوباره به دمای سابق بازگردد و درنهایت محیط سردخانه سرد باقی بماند. اجزای تشکیل‌دهنده یک کمپرسور عبارت‌اند از:

  • میل‌لنگ کمپرسور
  • شاتوت پیستون کمپرسور
  • ترمیستور کمپرسور
  • سوپاپ کمپرسور
  • یاتاقان کمپرسور
  • واشر کمپرسور

مزایای کمپرسورهای سردخانه‌ای

نکته جالب‌توجه در مورد کمپرسورهای سردخانه‌ای آن است که این نوع از کمپرسورها از مزایای ویژه‌ای برخوردارند. در ادامه به چندین نمونه از مزایای آن اشاره می‌کنیم:

  • کمپرسورهای سردخانه‌ای نصب آسان‌تری نسبت به سایر کمپرسورها دارند.
  • ظرفیت کمپرسورهای سردخانه‌ای در قیاس با سایر کمپرسورها متنوع است.
  • طراحی کمپرسورهای سردخانه‌ای به‌مراتب آسان‌تر است.
  • انتقال دما و فشاری که در کمپرسورهای سردخانه‌ای رخ می‌دهد روغن کمتری مصرف می‌کند.
  • کمپرسورهای سردخانه‌ای کم‌مصرف هستند و درنتیجه صرفه‌جویی بیشتری در مصرف انرژی صورت می‌گیرد.
  • فشاری که کمپرسورهای سردخانه‌ای تولید می‌کنند نسبتاً بالاست.
  • کمپرسورهای سردخانه‌ای دوام بالایی دارند و درنتیجه بیشتر عمر می‌کنند.
  • هزینه‌ی اولیه‌ای که صرف آن‌ها می‌شود از سایر کمپرسورها پایین‌تر است.

کاربرد کمپرسورهای سردخانه‌ای

کمپرسورهای سردخانه‌ای یکی از پرکاربردترین انواع کمپرسورها هستند و از آن‌ها در دستگاه‌های مختلف تبدیری استفاده می‌شود. موارد زیر از کاربردهای مهم کمپرسور سردخانه‌ای به شمار می‌روند:

  • سردخانه‌هایی که در صنایع پتروشیمی هستند.
  • سردخانه‌هایی که مربوط به فروشگاه‌ها و مراکز خرید هستند.
  • سردخانه‌هایی که در صنعت بستنی‌سازی به کار می‌روند.
  • قطارهایی که مخصوص حمل بار و مسافر هستند.
  • کارخانه‌ها و صنایع مختلف تولیدکننده فرآورده‌های گوشتی
  • کشتارگاه‌های صنعتی
  • دستگاه‌های سرمایشی صنعتی و متراژ بزرگ
  • سردخانه‌هایی با کاربری بالای صفری و زیر صفری
  • کشتی‌هایی که مخصوص حمل کالا و مواد غذایی هستند.
  • برخی از صنایع آزمایشگاهی مخصوص که برای جلوگیری از خرابی محصولاتشان به سردخانه احتیاج دارند.
  • صنایع حمل‌ونقل کانتینری

چگونه کمپرسور مناسب سردخانه برگزینیم؟ - پروژه سردخانه پاچنار

چگونه کمپرسور مناسب سردخانه برگزینیم؟

انتخاب کردن یک کمپرسور مناسب برای تجهیزات سردخانه، بستگی به عوامل مختلفی دارد که لازم است قبل از خریدن کمپرسور به این عوامل دقت داشته‌اشید به‌عنوان‌مثال اینکه سردخانه شما از چه میزان ظرفیت برخوردار است؟ آیا 500 تُنی است یا 1000 تُنی؟ هر ظرفیتی که برای سردخانه مدنظرتان است می‌تواند در انتخاب کمپرسور تاثیرگزار باشد.

نکته‌ی دیگر اینکه به هنگام خرید کمپرسور می‌بایست به نرخ برودتی و توان کمپرسور دقت کنید. بررسی کنید که آیا نرخ برودتی کمپرسوری که برگزیده‌اید برای سردخانه‌تان مناسب است یا نه. به‌عنوان‌مثال اگر سردخانه‌تان زیر صفری است نباید کمپرسوری با توان کم برودتی انتخاب کنید.

از سویی دیگر نوع کندانسور و اپراتور شما هم می‌تواند در انتخاب کمپرسور تأثیر مستقیمی ایجاد کند. باید کمپرسوری برگزینید که با ظرفیت کندانسور و اپراتور همخوانی داشته باشد.

و نکته پایانی اینکه کمپرسورها به خاطر طراحی پیچیده و ساخت دشواری که دارند از قیمت بالایی برخوردارند. ازاین‌رو حتماً از اصالت کمپرسوری که قصد خرید آن رادارید مطمئن شوید و بعد اقدام به خرید کنید. برای تشخیص این اصالت می‌توانید از یک کارشناس کمک بگیرید.

علت  یخ زدن کمپرسور سردخانه چیست؟

اگر  کمپرسور کاربری سردخانه داشته باشد:
  • برگشت مایع مبرد به سر کمپرسور و سوپرهیت صفر
  • بزرگ انتخاب شدن قدرت کمپرسور
  • کوچک انتخاب شدن اندازه اوابراتور 
  • شارژ زیاد گاز  مبرد در سیستم 
  • انتخاب اشتباه اکسپنشن یا خرابی اکسپنشن(باز بودن زیادی)
  • خرابی فن های  اواپراتور
  • خرابی هیتر های  اواپراتور
  • گیر افتادن روغن در اواپراتور
  • کار نکردن تایمر دیفراست
  • (یا عواملی  که باعث تشکل  یخ روی  فین های اواپراتور می شود)
  • یکسره شدن ترموستات 
  • چیدمان نامناسب محصولات ،مختل شدن گردش هوا
  • کثیف یا کیپ شدن پوسته فیلتر ساکشن
  • مشکل در مدار فرمان

آشنایی با سردخانه‌ها

برای شروع بحث اول با این سوال شروع کنیم که سردخانه چیست و با چه اهدافی ساخته می‌شود؟ از گذشته‌های دور آدمیان عادت به ذخیره‌ سازی مواد غذایی با اهداف متفاوتی داشتند. مهم‌ترین هدف در ذخیره سازی مواد غذایی از گذشته تا امروز، داشتن اطمینان برای دسترسی به مواد غذایی در فصل‌های سخت سال بوده است. این کار در گذشته به روش‌های مختلفی از جمله نمک سود کردن مواد غذایی، فرو کردن مواد غذایی در دل خاک، ذخیره سازی در یخچال‌های طبیعی و … انجام می‌شد.

امروزه با پیشرفت تکنولوژی دستگاه‌های سرماساز به صورت عمده جایگزین روش‌های قدیمی ذخیره سازی شده‌اند و می‌توان گفت مهم‌ترین دغدغۀ انسان‌ها را از این نظر حل کرده‌اند. به شکلی که امروزه می‌توانیم در تمامی فصول سال به مواد غذایی مختلف از میوه‌های متفاوت تا محصولات پروتئینی متفاوت دسترسی داشته باشیم. البته تنها صنایع غذایی نیست که از راه اندازی سردخانه‌ها سود می‌برند. بلکه دیگر صنایع نیز مانند صنایع دارویی، صنایع کشاورزی، صنایع دامداری و پروتئینی و حتی صنایع دفاعی و … نیز می‌توانند از وجود سردخانه‌ها بهره ببرند.

نحوۀ عملکرد کلی سردخانه‌ها

سردخانه‌ها در حقیقت به مانند یک یخچال فریزر بزرگ عمل می‌کنند. به این معنا که نحوۀ طراحی آنها درست مانند یک یخچال ساده بوده و برای خنک‌ سازی محیط داخل از سیکل تبرید تراکمی کمک می‌گیرند. در سیکل‌های تبرید تراکمی از کمپرسور به عنوان قلب اصلی سیکل نام برده می‌شود. این کمپرسور است که نیروی لازم جهت به گردش در آوردن سیال مبرد در طول سیکل را تأمین می‌کند. سیال مبرد بسته به نوع طراحی سردخانه ممکن است از نوع آمونیاک یا گازهای فریونی باشد.

شروع سیکل از کمپرسور سردخانه است. سیال مبرد وارد کمپرسور شده و با شروع به فعالیت کمپرسور تا حد بالایی فشرده می‌شود. این عمل باعث بالا رفتن دما و فشار سیال مبرد می‌گردد. در دومین مرحله سیال مبرد وارد بخش کندانسور دستگاه می‌گردد. کندانسور واحدهای سردخانه‌ای ممکن است به صورت کندانسور هوایی (هواخنک) یا کندانسور آبی (آب خنک) طراحی شوند. انتخاب نوع کندانسور بستگی به ظرفیت سرمایشی سردخانه و کاربرد آن دارد. در این مرحله سیال مبرد طی یک فرایند فشار ثابت دمای خود را تا حدی از دست داده و خنک می‌شود.

سومین مرحله از سیکل تبریدی سردخانه‌ها عبور سیال مبرد از یک شیر انبساطی یا همان فشارشکن است. فشار سیال مبرد با عبور از شیر انبساطی به یک باره کاهش می‌یابد که در نتیجه بخش عمده‌ای از سیال به گاز اشباع تبدیل شده و بخشی از آن نیز در حالت مایع اشباع باقی می‌ماند. با کاهش فشار محیط، فشار بخار سیال نیز کاهش یافته و در نتیجه دمای جوش سیال بسیار پایین‌تر از فشار جو خواهد بود. مسئله‌ای که از آن در چهارمین مرحله از سیکل تبرید تراکمی سردخانه استفاده می‌شود.

با ورود سیال مبرد به بخش اواپراتور، با توجه به اختلاف دمای موجود بین سیال مبرد جاری در اواپراتور و محیط اطراف، سیال مبرد گرمای محیط را جذب کرده و تماماً به گاز اشباع تبدیل می‌شود. و در نتیجه دمای محیط اطراف به شکل چشمگیری کاهش می‌یابد. سیال مبرد پس از عبور از بخش اواپراتور دوباره به کمپرسور سردخانه برخواهد گشت. اواپراتور سردخانه می‌تواند به شکل‌های متفاوتی ساخته شود؛ و انواع مختلفی مثل اواپراتور هوایی و آبی دارد. برای مثال ممکن است سرمایش از سمت دیواره‌های سردخانه یا از کف صورت بگیرد. یا حتی می‌توان از یک مبدل حرارتی پوسته لوله برای تکمیل فرایند سرمایش سردخانه کمک گرفت. در مجموع این کل فرایندی است که در سرخانه‌ها انجام می‌شود تا محیط سردخانه خنک شود.

دسته‌بندی سردخانه‌ها بر مبنای محدوده دمایی

یکی از دسته‌بندی‌های معمول برای سردخانه‌ها دسته‌ بندی آن‌ها بر مبنای دمای محفظۀ سردخانه است؛ که به دو دستۀ سردخانه‌های زیر صفر و سردخانه‌های بالای صفر تقسیم بندی می‌شوند.

سردخانه‌های زیر صفر

در سردخانه‌های زیر صفر محدوده دمایی سردخانه می‌تواند بین منفی پنج تا منفی چهل و پنج درجه سانتیگراد باشد. البته بسته به نیاز ممکن است سردخانه‌های زیر صفر به شکلی طراحی شوند که دماهای پایینتری را نیز تأمین نمایند. برای راه اندازی این سردخانه‌ها لازم است از کمپرسور سردخانه‌ای استفاده شود که توانایی تأمین چنین ظرفیت سرمایشی‌ای را داشته باشد. از سردخانه‌های زیر صفر معمولاً برای انجماد و نگهداری محصولات غذایی و کشاورزی مانند انواع گوشت‌ها و میوه‌ها استفاده می‌شود. کمپرسور سردخانه‌های زیر صفر به طور معمول قدرت پایین‌تر و قدرت تراکم کمتری دارند. دلیل این تفاوت این است که در زمان مکش نیاز به بارگیری کمتری در محفظۀ سیلندر وجود خواهد داشت و در نتیجه در زمان تراکم هم نیاز به فشار کمتری خواهد بود. تفاوت دیگری که کمپرسورهای زیر صفر با کمپرسورهای بالای صفر دارند، قطر سوپاپ مکش و دهش است که سوپاپ مکش دارای قطر بزرگتری بوده و قطر سوپاپ دهش کمتر خواهد بود. دلیل این شکل طراحی ، افزایش میزان جابجایی گاز در طول سیکل تبرید تراکمی است. گاهی نیز برای راه اندازی سردخانه‌های زیر صفر از کمپرسورهای چند مرحله‌ای به جای کمپرسورهای یک مرحله‌ای استفاده می‌شود که این کار باعث کاهش گرمای ایجاد شده در طول فرایند می‌شود.

سردخانه‌های بالای صفر

از سردخانه‌های بالای صفر جهت نگهداری مواد غذایی و دارویی‌ای استفاده می‌شود که نیازی به یخ زدن و انجماد آنها نیست و اتفاقاً در صورت منجمد شدن ممکن است به ساختار فیزیکی و شیمیایی این محصولات آسیب وارد شود. محدوده دمایی سردخانه‌های بالای صفر در حدود مثبت پانزده درجه سانتیگراد به پایین است. انتخاب حد پایینی این سردخانه‌ها بستگی به نوع طراحی و هدف مورد نظر طراحان دارد. کمپرسور سردخانه‌های بالای صفر باید قدرت و ظرفیت تراکمی بالاتری نسبت به نوع زیر صفر داشته باشند.

اگر به اشتباه از کمپرسور سردخانه‌ای زیر صفر در ساخت سردخانه‌های بالای صفر استفاده شود، به خاطر ضعیف‌ بودن موتور کمپرسورهای زیر صفر، به مرور عملکرد کمپرسور دچار مشکل شده و خیلی زود می‌سوزد. در صورت برعکس بودن این اتفاق، یعنی به کارگیری یک کمپرسور پرقدرت برای راه اندازی سردخانه‌های زیر صفر، بازهم فرایند دچار اختلال می‌شود. در این حالت چون موتور قوی‌تر است، در نتیجه گرمای بیشتری تولید کرده و اگر برای این گرمای تولید شده در موتور کمپرسور چاره‌ای اندیشیده نشود، می‌تواند باعث خرابی کمپرسور و از کار افتادن آن گردد.

کمپرسورها بر اساس نوع مبرد

کمپرسورهای سردخانه‌ای بر اساس نوع مبردی که مصرف می‌کنند به دو نوع زیر تقسیم می‌شوند:

کمپرسورهای آمونیاکی

این نوع از کمپرسور همان‌طور که از نامش پیداست با آمونیاک کار می‌کند. آمونیاک از گذشته تاکنون به‌عنوان یکی از مناسب‌ترین گزینه‌ها در جهت استفاده در سردخانه‌های آمونیاکی و سردخانه‌های صنعتی با دمای پایین در نظر گرفته می‌شده است. نحوه کار این کمپرسور به این صورت است که آمونیاک به‌صورت بخار متراکم با فشار و دمای بسیار زیادی وارد کندان سور می‌شود و توسط عمل تقطیر از حالت گاز به مایع تبدیل می‌گردد.

موتور سردخانه آمونیاکی

در اغلب سیکل‌های تبرید تراکمی از گازهای مبرد فریونی یا همان CFC و HFC استفاده می‌شود. اما گاهی نیز از سیال‌های دیگری مانند آمونیاک در ساخت سردخانه‌ها استفاده می‌شود؛ که کمپرسور به کار رفته در سردخانه‌های آمونیاکی را اصطلاحاً کمپرسور آمونیاکی می‌نامند. گاز آمونیاک پس از خروج از کمپرسور تماماً در حالت بخار متراکم بوده و با دما و فشار بالایی وارد بخش کندانسور می‌شود؛ که در این مرحله عمل کندانس روی سیال آمونیاک انجام شده و از حالت گازی به حالت مایع اشباع درمی‌آید.

استفاده از آمونیاک جهت راه اندازی سردخانه‌ها محاسنی دارد از جمله اینکه طول عمر سردخانه را افزایش می‌دهد. زیرا در سیکل‌های آمونیاکی میزان اصطکاک‌ها کمتر شده و در نتیجه قطعات دستگاه دیرتر فرسوده می‌شوند. مزیت دیگر این سردخانه‌ها امکان استفاده از یک موتورخانۀ مرکزی برای کل فضای سالن‌های سردخانه است. این مزایا سبب شده تا برای راه اندازی سردخانه‌هایی با تناژ بالا از این سیال مبرد و موتور سردخانه‌ آمونیاکی استفاده شود.

البته در کنار این مزایا معایبی نیز برای سردخانه‌های آمونیاکی وجود دارد. از جمله اینکه گاز NH3 در صورت استشمام می‌تواند منجر به مسمومیت افراد و کارکنان سردخانه شود و در نتیجه نیاز به ایمنی بالایی دارد. از جمله اینکه نیاز است تا نیروهای سردخانه آموزش‌های لازم را از پیش ببینند و اپراتورهای سردخانه تخصص کافی برای راه اندازی و مدیریت آن را داشته باشند.

کمپرسورهای فریونی

این نوع از کمپرسورها هم همان‌طور که از نامشان پیداست برای خنک‌سازی از گاز فریون استفاده می‌کنند که نوعی گاز آزمایشگاهی است و برای سردخانه‌هایی با دمای پایین یا متوسط کاربرد دارد پس برای سردخانه‌های صنعتی با مساحت بالا مناسب نیستند.

دسته‌بندی سردخانه‌ها بر مبنای انواع کمپرسور سردخانه

کمپرسورهایی که در سردخانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، ممکن است از نوع هرمتیک و یا سمی هرمتیک باشند. همچنین طراحی کمپرسورها می‌تواند به صورت تک مرحله‌ای یا چند مرحله‌ای صورت گرفته باشد. با توجه به اینکه کمپرسور قلب متحرک سیکل‌های تبرید تراکمی به حساب می‌آید، انتخاب نوع موتور روی ظرفیت سرمایشی سردخانه و گنجایش آن نیز تأثیر می‌گذارد. اینکه از کدام یک از انواع کمپرسور سردخانه بالا در ساخت سردخانه‌ها استفاده شود، بستگی به گنجایش حجمی سردخانه، ظرفیت سرمایشی سردخانه و کاربرد آن دارد. در ادامه به صورت مختصر به معرفی هر یک از این دسته‌ها خواهیم پرداخت.

بررسی موتور سردخانه‌ ای هرمتیک و سمی هرمتیک

کمپرسورها معمولاً به سه شکل باز، بسته و نیمه بسته طراحی می‌شوند. منظور از هرمتیک همان کمپرسورهای بسته بوده و سمی هرمتیک نیز به معنای کمپرسورهای نیمه‌ بسته می‌باشد. در کمپرسورهای بسته یا همان هرمتیک موتور و سایر اجزای کمپرسور در داخل یک پوسته قرار گرفته و طراحی آن به شکلی است که امکان دسترسی به قطعات داخلی کمپرسور وجود ندارد. به همین خاطر است که اگر کمپرسورهای هرمتیک دچار مشکل شوند، امکان تعمیرات آن‌ها به شکل کلی وجود ندارد و اغلب به صرفه نیست. از سیستم‌های هرمتیک برای راه اندازی سردخانه‌های کوچک و با ظرفیت سرمایشی پایین استفاده می‌شود. مهم ترین مزیت کمپرسورهای هرمتیک این است که از آسیب‌های محیطی مانند ورود ذرات گردوغبار و … به داخل محیط کمپرسور و موتور در امان خواهد بود.

کمپرسورهای سمی هرمتیک سردخانه‌ای تقریباً از نظر شکل طراحی شبیه کمپرسورهای هرمتیک هستند. به شکلی که همچنان از یک پوستۀ واحد جهت محافظت از موتور و قطعات کمپرسور استفاده می‌شود. اما یک تفاوت اصلی بین سیستم‌های سمی هرمتیک و هرمتیک وجود دارد. و آن این است که در صورت لزوم امکان دسترسی به قطعات داخلی کمپرسور نیز فراهم خواهد بود. از کمپرسورهای سمی هرمتیک برای راه اندازی سردخانه‌هایی با ظرفیت‌های سرمایشی متفاوت می‌توان سود برد.

موتور سردخانه ای هرمتیک و سمی هرمتیک

بررسی موتور سردخانه ‌ای تک مرحله‌ای و چند مرحله‌ای

هدف اصلی از به کارگیری کمپرسورها در دل سیکل‌های تبریدی فشرده سازی سیال مبرد است. اما به خاطر مسائل ترمودینامیکی زمانی که فشار سیال را بالا می‌بریم و حجم آن را کاهش می‌دهیم، به ناچار دمای آن نیز افزایش می‌یابد. این اتفاقی است که در سیکل‌های تبرید تراکمی چندان مطلوب ما نیست و به همین خاطر است که بلافاصله پس از خروج سیال از کمپرسور آن را وارد بخش کندانسور می‌کنیم تا دمای سیال را تا حد مناسبی پایین بیاوریم. با این وجود در سردخانه‌ها (و به خصوص سردخانه‌های زیر صفر) گاهی برای کاهش دمای سیال مبرد، از کمپرسورهای چند مرحله‌ای استفاده می‌شود.

در کمپرسورهای چند مرحله‌ای عمل فشرده سازی سیال مبرد در دو یا چند مرحله انجام می‌شود. به طوری که در بین مراحل فشرده سازی قدری از گرمای سیال گرفته شده و دوباره راهی مرحلۀ بعد می‌شود. این کار باعث بالا رفتن عمر قطعات داخلی کمپرسور می‌شود. از کمپرسورهای چند مرحله‌ای جهت راه اندازی سردخانه‌های بزرگ و همچنین زیر صفر استفاده می‌شود. کمپرسورهای تک مرحله‌ای قیمت پایین‌تری دارند و در سردخانه‌های کوچکتر از آنها کمک گرفته می‌شود.

بررسی کمپرسور سردخانه‌ای بر مبنای نحوۀ طراحی

مواردی که تا به اینجا از آن صحبت کردیم، ممکن است بین تمامی کمپرسورها مشترک باشد. برای مثال برای هر دو کمپرسور اسکرال و اسکرو می‌توان از طراحی سمی هرمتیک استفاده کرد. اما نوع فرایندی که در این کمپرسورها برای فشرده سازی سیال استفاده می‌شود متفاوت است. در اینجا قصد داریم به سراغ انواع کمپرسورهایی برویم که ممکن است در ساخت سردخانه‌ها مورد استفاده قرار بگیرند. از کمپرسورهای سیلندری پیستونی گرفته تا کمپرسورهای اسکرو، اسکرال و … برای این کار دربارۀ هرکدام از این کمپرسورها به صورت مختصر توضیحاتی نیز ارائه خواهیم کرد.

کمپرسور سردخانه سیلندری پیستونی

کمپرسورهای سیلندری پیستونی یا همان کمپرسورهای رفت و برگشتی، جزء پرقدرت‌ترین کمپرسورهای موجود در بازار هستند. سال‌های سال است که از کمپرسورهای پیستونی در ساخت سیکل‌های تبرید تراکمی استفاده می‌شود. در طراحی سردخانه‌ها نیز این کمپرسورها جزء انتخاب‌های متداول به حساب می‌آیند. دلیل این اولویت انتخاب، تنوع ظرفیت سرمایشی کمپرسورهای سیلندری پیستونی است. از این کمپرسورها می‌توان برای راه اندازی سردخانه‌هایی با گنجایش‌های مختلف و ظرفیت‌های سرمایشی متفاوت بهره برد. کمپرسورهای سردخانه‌ای سیلندری پیستونی ممکن است دارای یک تا چند محفظۀ پیستون باشند و کار فشرده سازی سیال مبرد را انجام دهند.

موتور سردخانه‌ اسکرال

در میان انواع کمپرسور سردخانه کمپرسورهای اسکرال جزء کمپرسورهایی هستند که در سالیان گذشته به عنوان جایگزین مناسب کمپرسورهای رفت و برگشتی مطرح شده‌اند. نحوۀ طراحی کمپرسورهای اسکرال به گونه‌ای است که از دو مارپیچ برای فشرده سازی سیال مبرد استفاده می‌شود. مارپیچ بالایی ثابت بوده و گردش مارپیچ پایینی باعث فشرده سازی سیال مبرد می‌گردد. در کمپرسورهای اسکرال اتلاف انرژی به حداقل میزان ممکن می‌رسد و بازدهی عملکرد موتور در حد ایده‌آلی خواهد بود. به همین خاطر است که در ساخت انواع سردخانه‌ها با ظرفیت‌های سرمایشی مختلف از کمپرسورهای اسکرال استفاده می‌شود.

کمپرسورهای اسکرال گاهی به صورت هرمتیک و گاه به شکل سمی هرمتیک طراحی و ساخته می‌شوند که بنا به نوع کاربرد مورد استفاده قرار می‌گیرند. مهم ترین مزیت کمپرسورهای اسکرال طول عمر بالای آنها است. با توجه به اینکه قطعات متحرک در کمپرسورهای اسکرال به حداقل میزان ممکن می‌رسد، در نتیجه از میزان اصطکاک بین قطعات و صدمات احتمالی نیز تا حد بالایی کاسته می‌شود.

موتور سردخانه‌ اسکرال

کمپرسور سردخانه اسکرو

کمپرسورهای اسکرو از نظر نوع عملکرد تقریباً شبیه نوع اسکرال هستند. با این تفاوت که در کمپرسورهای اسکرو عمل فشرده سازی سیال با کمک دو  رزوه مارپیچ گردان صورت می‌گیرد. این شکل از فشرده سازی باعث می‌شود تا کمپرسورهای اسکرو حتی توانایی فشرده سازی مقادیر کم سیال مبرد را نیز داشته باشند. مهم ترین مزیت کمپرسورهای اسکرو مصرف پایین انرژی الکتریکی در آنهاست. ضمن اینکه به واسطۀ نوع طراحی کمپرسورهای اسکرو، این کمپرسورها دیگر نیازی به سوپاپ مکش و دهش نخواهند داشت و عمل خنک سازی قطعات داخلی کمپرسور و رزوه‌های آن به کمک پاشش روغن روی قطعات انجام می‌گیرد. کمپرسورهای سردخانه‌ای اسکرو ممکن است به صورت هرمتیک و یا سمی هرمتیک طراحی شوند. از این کمپرسورها در طراحی سردخانه‌هایی با ظرفیت سرمایشی متفاوت می‌توان بهره برد.

کمپرسور سردخانه آمونیاکی

راهنمای انتخاب کمپرسور سردخانه

در انتخاب کمپرسور مناسب برای احداث یک سردخانه موارد مشخصی را باید در نظر گرفت. نخست اینکه هدف اصلی از راه اندازی سردخانه چیست و قرار است چه محصول یا محصولاتی را در آن نگهداری کرد. سپس لازم است مشخص کنید که برای نگهداری این محصولات نیاز به چه محدودۀ دمایی دارید و تناژ کلی سردخانه قرار است چه مقداری باشد. پس از مشخص کردن این موارد نوبت به طراحی سردخانه می‌رسد. برای انتخاب یک کمپرسور مناسب برای ساخت سردخانه در این مرحله لازم است تمامی بارهای گرمایی وارد شده به سردخانه یا هدررفت گرما را در فضای سردخانه محاسبه کرد. فراموش نکنید که هدف اصلی در سردخانه‌ها مدیریت دمای محیط سالن‌های آن است. و در واقع وظیفه کمپرسور و سیکل تبرید تراکمی در سردخانه‌ها همین است. این بارهای گرمایی شامل انرژی گرمایی هدررفته از دیواره‌ها، انرژی گرمایی حاصل از ورود افراد به سالن‌ها، بار گرمایی حاصل از روشنایی سالن‌ها، بار گرمایی حاصل از فن‌های اواپراتور و … می‌شود. پس از محاسبۀ تمامی این بارهای گرمایی نوبت به انتخاب و خرید تجهیزات سردخانه  برای راه اندازی می‌رسد.

در مراحل برنامه ریزی برای انتخاب نوع موتور سردخانه صنعتی، محاسبات ریاضیاتی زیادی انجام می‌گیرد؛ که انجام این محاسبات برعهدۀ طراح بوده و نیازی نیست به عنوان یک خریدار به دنبال یادگیری این محاسبات باشید. به طور کلی انتخاب کمپرسور سردخانه صنعتی مناسب و راه اندازی سردخانه از مرحلۀ تعریف جزئیات سردخانه شروع شده سپس نوبت به مراحل محاسبات می‌رسد. بعد از آن نیز لازم است سایر محاسبات طراحی انجام گرفته و در پایان برآورد قیمت صورت بگیرد.

قیمت کمپرسور سردخانه صنعتی

قیمت کمپرسورهای سردخانه متغیر است و بسته به برند، ظرفیت، مدل و ویژگی‌های دیگر متفاوت می‌شود. همچنین، قیمت کمپرسورها همواره تحت تأثیر عوامل اقتصادی و بازار قرار می‌گیرد. برخی از عواملی که قیمت را تحت تأثیر قرار می‌دهند عبارتند از:
 
برند: برند کمپرسور سردخانه می‌تواند تأثیر زیادی بر قیمت داشته باشد. برندهای معتبر و محبوب تر معمولا گرانتر هستند.
 
ظرفیت: ظرفیت کمپرسور سردخانه نیز بر قیمت تأثیر می‌گذارد. کمپرسورهای با ظرفیت بالا معمولاً قیمت بیشتری دارند.
 
مدل: وجود انواع مختلف کمپرسورهای سردخانه، نیز می‌تواند تأثیری بر قیمت داشته باشد. کمپرسورهای اسکرال، روتاری و پیستونی از جمله انواع رایج موجود در بازار هستند و همچنین باید بررسی کنیم که برای چه سردخانه ای میخوایم کمپرسور یا موتور هارا خریداری کنیم، مثلا کمپرسور سردخانه زیر صفر یا بالای صفر  زیرا قیمت موتور کمپرسرو بلای صفر با قیمت موتور زیر صفر کاملا متفاوت است.
 
ویژگی‌های فنی: ویژگی‌های فنی مانند کارایی، سطح صدا، مصرف انرژی و قابلیت کنترل، می‌توانند قیمت را تحت تأثیر قرار دهند. کمپرسورهای با ویژگی‌های پیشرفته و عملکرد بهتر معمولاً قیمت بالاتری دارند.
 

بهترین برند کمپرسور سردخانه

در صنعت سردخانه‌سازی، استفاده از کمپرسور سردخانه صنعتی برای فشرده‌سازی و سیکل هوا در سیستم‌های سردخانه بسیار مهم است. برخی از بهترین برندهای کمپرسور سردخانه در زیر آمده است:

  • بیتزر (Bitzer): بیتزر یکی از برندهای معتبر و معروف در صنعت سردخانه است. آنها کمپرسورهای با کیفیت و قدرت بالا تولید می‌کنند که در سردخانه‌های صنعتی و تجاری استفاده می‌شوند.
  • امبراکو (Embraco): امبراکو نیز یکی از برندهای مشهور و پرکاربرد در صنعت سردخانه است. آنها کمپرسورهایی با کیفیت بالا و بهره‌وری بالا تولید می‌کنند که در سردخانه‌های خانگی و تجاری استفاده می‌شوند.
  • دانفوس (Danfoss): دنفوس نیز یکی از برندهای مطرح در صنعت سردخانه است. آنها کمپرسورهای با کیفیت و قدرت بالا تولید می‌کنند که در سیستم‌های سردخانه و فریزر استفاده می‌شوند.

مهم است به این نکته توجه کنید که انتخاب بهترین برند کمپرسور سردخانه بستگی به نیازها و مشخصات فنی سیستم سردخانه شما دارد. برای اطمینان از انتخاب صحیح، توصیه می‌شود با مشاوره از کارشناسان مجرب و متخصص دی کول، در این حوزه صحبت کنید.

ویژگی روغن کمپرسور سردخانه‌ای

نکته‌ی دیگری که جا دارد در مورد آن صحبت کنیم، ویژگی‌های روغن کمپرسور سردخانه‌ای است. این ویژگی‌ها عبارت‌اند از:

  • روغنی که استفاده می‌کنید بایستی با سیستم برودتی سازگار باشد.
  • روغن کمپرسور باید در شرایط مختلف دمایی تغییر حالت بدهد و به شکل‌های جامد یا مایع تبدیل شود.
  • روغن کمپرسور نباید ناخالصی داشته باشد در این صورت اثر مخربی بر سیستم تبریدی خواهد داشت.
  • روغن اگر در کمپرسور هرمتیک یا غیر هرمتیک به کار می‌رود، مقاومت دی‌الکتریکی داشته باشد.

جمع‌بندی

کمپرسورها به عنوان قلب متحرک سیکل‌های تبرید تراکمی عمل می‌کنند. در حقیقت این کمپرسور است که انرژی لازم برای گردش سیال مبرد در طول سیکل را فراهم می‌کند. سردخانه‌ها دسته‌ای دیگر از صنایع تبریدی هستند که به منظور حفظ و نگهداری محصولات غذایی، کشاورزی، دارویی و … ساخته می‌شوند. کمپرسور سردخانه‌های صنعتی بسته به نوع کارایی سردخانه و تناژ آن مشخص می‌شود. موتور سردخانه‌های صنعتی برمبناهای متفاوتی دسته بندی می‌شوند. از جمله دسته بندی‌های معمول، دسته بندی بر مبنای کمپرسورهای سردخانه‌ای زیر صفر و بالای صفر، کمپرسورهای هرمتیک و نیمه هرمتیک، نوع طراحی کمپرسور و … است. برای انتخاب کمپرسور مناسب در میان انواع کمپرسور سردخانه موجود انجام این موارد لازم است :

  1. تعریف
  2. محاسبات بارهای گرمایی
  3. محاسبات حاشیه‌ای جهت انتخاب سایر دستگاه‌ها
  4. انجام برآورد قیمت.

جهت خرید و اطلاع از قیمت انواع کمپرسور با ما تماس بگیرید.

فرم درخواست خرید کمپرسور سردخانه 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *