کمپرسور

راهنمای خرید کمپرسور یخچال

لطفا امتیاز دهید

کمپرسور یخچال چیست؟

هر یخچال از قسمت‌های مختلفی شامل کمپرسور، رادیاتور خنک کننده، فیلتر، لوله‌های کمپرسور یخچال، محفظه یخ‌ساز، موتور الکترونیکی، ترموستات، رله راه‌انداز، لامپ یخچال، جعبه تقسیم، و… تشکیل شده است. که مهم ترین قسمت یخچال کمپرسور یخچال است؛ زیرا یخچال بدون موتور نمی‌تواند کار کند.

یکی از مهم ترین و گرانترین اعضای یخچال‌های خانگی و همچنین یخچال‌های فروشگاهی کمپرسور یخچال است، که به آن موتور یخچال هم می‌گویند. کمپرسور یخچال در یخچال فریزرهای خانگی در قسمت پایین یخچال و در عقب آن قرار داده شده است و حتماً شما هم تا به حال این قطعه را دیده اید. کمپرسور یخچال به رنگ مشکی است.

کمپرسور در یخچال‌های فروشگاهی در قسمت بالای یخچال قرار دارد. وظیفه اصلی کمپرسور یخچال ایجاد سرمایش در داخل یخچال است که این کار را از طریق افزایش فشار گاز مبرد و پمپاژ آن در لوله‌های یخچال انجام می‌دهد.

همانطور که گفتیم مهمترین قطعه یخچال کمپرسور آن می‌باشد. بدون وجود کمپرسور عملکرد یخچال کاملاً غیر ممکن است. تمامی کمپرسورها از دو بخش ساخته شده‌اند. بخش اول آن موتور الکتریکی تک فاز و بخش دوم آن اجزای مکانیکی کمپرسور است. اجزای مکانیکی کمپرسور شامل میلنگ و سوپاپ‌ها هستند.

وظیفه کمپرسور یخچال

وظیفه اصلی کمپرسور یخچال تبدیل بخار گاز به مایع و فشرده کردن گاز و چرخش گاز داخل لوله‌های کندانسور و مدار گاز است. با باز و بسته کردن مداوم درب یخچال هوای سرد از داخل یخچال به بیرون نفوذ می‌کند و هوای گرم به داخل یخچال وارد می‌شود و این باعث می‌شود که دمای یخچال پایین بیاید.

زمانی که دما در یخچال کاهش پیدا می‌کند سنسورهای دمای یخچال به کمپرسور یخچال فرمان می‌دهند که فضای داخل یخچال را سرد کند. بنابراین می‌توان گفت که وظیفه اصلی کمپرسور یخچال خنک کردن فضای داخل یخچال به وسیله پمپاژ گاز کندانسور و سپس اواپراتور است.

مشخصات فنی کمپرسور یخچال

تنوع و مدل های کمپرسورهای یخچالی در بازار بسیار زیاد است. بنابراین شما به راحتی می‌توانید از برندهای متفاوت کمپرسورهای یخچالی با توان الکتریکی و گاز مبرد متفاوت تهیه کنید. از انواع مختلف برندها می توان به کمپرسور فراسکلد، کمپرسور بیتزر و کمپرسور دانفوس اشاره کرد. نحوه کارکرد کمپرسور یخچال به این صورت است که گاز مبرد توسط لوله های ساکشن مکیده می‌شود و با فشار وارد لوله‌های رفت می‌شود. گاز موجود در لوله سرد می‌گردد و به لوله برگشت کمپرسور برگردانده می‌شود و در نهایت عمل سرما سازی یخچال انجام می‌شود.

کمپرسورهای یخچالی در دو مدل تولید می شوند: در ادامه به توضیح هر یک از انواع کمپرسورهای یخچال می‌پردازیم.

کمپرسور یخچال معمولی: کمپرسورهای یخچال معمولی در میان افراد طرفداران بسیار زیادی دارد. دلیل این امر هزینه ایین کمپرسورهای معمولی نسبت به کمپرسورهای اینورتر است. کمپرسورهای معمولی با استفاده از برق کار می‌کنند.

کمپرسور یخچالی اینورتر: کمپرسور یخچال اینورتر که به آن کمپرسور خطی هم می‌گویند نسل جدیدی از موتورهای یخچال است که مصرف برق پایینی دارند و کاملا بدون سر و صدا هستند و طول عمر بالایی به نسبت کمپرسور های معمولی دارند. اما هزینه کمپرسورهای اینورتر بالاتر از کمپرسورهای معمولی است.

دلایل خرابی موتور یخچال

  • عدم سرویس دهی به موقع و منظم کمپرسور یخچال
  • استفاده بیش از حد از یخچال بدون توجه به ظرفیت آن
  • ولتاژ بالا که به سیم پیچی کمپرسور آسیب وارد می‌کند
  • کثیف شدن کندانسور
  • نوسانات بیش از حد جریان برق
  • داغ شدن بیش از حد موتور

راه‌های تشخیص خرابی موتور یخچال

روشن نشدن یخچال: اگر اورلودر و ترموستات یخچال ایرادی نداشته باشد حتماً کمپرسور یخچال سوخته است.

سر و صدای زیاد: اگر به طور ناگهانی یخچال شروع به سر و صدای بلند کند یا این که صدای آن تغییر کرده باشد می تواند یکی از علائم خراب شدن کمپرسور یخچال باشد. البته این نکته را در نظر داشته باشید که تغییر صدا و سر و صدای زیاد یخچال می‌تواند ناشی از مشکلات دیگری هم باشد.

داغ شدن بیش از حد موتور یخچال: داغ شدن موتور یخچال می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد ولی یکی از دلایل رایج خرابی یخچال میتواند داغ شدن موتور آن باشد.

خراب شدن سیم های یخچال: اگر موتور یخچال خراب شده باشد می‌تواند به سیم‌های یخچال آسیب وارد کند بنابراین اتصالات یخچال را بررسی کنید مطمئن شوید شبکه پریز برق سالم است. برای ریست شدن یخچال برای مدتی آن را از برق بکشید در صورتی که مطمئن شدید مشکل از هیچ یک از موارد بالا نبود می‌توانید سراغ کمپرسور یخچال بروید.

چند مشکل رایج در کمپرسور یخچال

1.یکی از مشکلات رایج در میان کمپرسورهای یخچال این است که موتور یخچال کار می‌کند اما سرما تولید نمی‌کند. مهمترین دلایل این اتفاق عبارتند از:

پایین آمدن گاز مبرد به دلایل مختلف از جمله نشتی

از کار افتادن فن کندانسور یخچال

عدم وجود ساکشن در کمپرسور یخچال که باعث میشود کمپرسور نتواند گاز را جابجا کند

دلایل این اتفاق می‌تواند دیر اتوماتیک کردن موتور یخچال باشد.

2.یکی دیگر از مشکلات رایج در کمپرسور یخچال این است که برای چند ثانیه کار می‌کند اما به سرعت خاموش میشود. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که آمپر کمپرسور بالا باشد. زمانی که کمپرسور اورلود می‌کند با عوض کردن خازن مشکل حل می‌شود اگر مشکل با عوض کردن خازن حل نشد باید کمپرسور را تعویض کرد.

تعویض روغن کمپرسور یخچال

در این قسمت به بررسی نشانه‌های ظاهری برای تغییر روغن کمپرسور می‌پردازیم:

کاهش سطح روغن کمپرسور یخچال: زمانی که مدال تبرید یخچال به مشکل می‌خورد و نشتی پیدا می‌کند اثرات نشتی روغن را می‌توانید در اطراف نقطه نشتی پیدا کنید که این به معنی کاهش سطح روغن کمپرسور یخچال می‌باشد. در این شرایط باید به کمپرسور یخچال روغن اضافه کنید یا اینکه آن را به صورت کامل تعویض کنید.

تغییر رنگ روغن کمپرسور یخچال: روغن کمپرسور یخچال باید یک رنگ شفاف و روشن داشته باشد. اگر رنگ روغن به رنگ سبز یا قهوه ای درآمده باشد باید روغن موتور یخچال را تعویض کنید.

نفوذ هوا یا رطوبت به داخل روغن کمپرسور یخچال: ورود هوا یا رطوبت به داخل شکل برودتی یخچال تقریباً اتفاقی غیر ممکن است اما اگر به هر دلیلی این اتفاق بیفتد روغن کمپرسور یخچال خواص شیمیایی خود را از دست می‌دهد و فاسد می‌شود در این شرایط باید روغن کمپرسور یخچال به صورت کامل عوض شود.

عدم تعویض منظم روغن کمپرسور یخچال: بهتر است که هر ۶ ماه یکبار روغن یخچال‌های فروشگاهی و صنعتی به صورت کامل عوض شود تا عملکرد یخچال دچار مشکل نشود.

مقایسه کمپرسور های روغنی و کمپرسورهای بدون روغن

کمپرسورها در بازار در انواع مختلف و اندازه‌های متفاوتی وجود دارند. زمانی که از نظر سیستم‌های روانکاری کمپرسور های روغنی صحبت می‌شود می‌توانیم کمپرسورها را به دو دسته تقسیم کنیم.

کمپرسورهای روغنی: در کمپرسورهای روغنی برای خنک کاری و روانکاری قطعات کمپرسور از روغن استفاده می‌کنند. روانکاری در کمپرسور های روغنی به کمک روغن صورت می‌گیرد البته این نکته را در نظر داشته باشید که روانکاری بین قطعات کمپرسور یخچال به وسیله روغن های مخصوص صورت می‌گیرد نه هر روغنی.

روغن کاری در کمپرسورهای روغنی باید طبق یک برنامه منظم و معین انجام شود. کمپرسورهای روغنی وزن بیشتری نسبت به کمپرسورهای غیر روغنی دارند.

کمپرسورهای بدون روغن: کمپرسورهای بدون روغن ن نیاز به هیچگونه روان کننده‌ای ندارند. فقط باید به صورت مرتب فیلتر هوای آن‌ها عوض شود. در کمپرسورهای بدون روغن از روان کننده‌های دائمی استفاده می‌شود. کمپرسورها به وسیله‌ی هوا خنک کاری می شوند.

شرایط نگهداری کمپرسور یخچالی

اولین نکته در نگهداری کمپرسور یخچالی توجه به محل قرار گرفتن کمپرسور است، محل قرارگیری کمپرسور یخچال باید کاملا تراز باشد.

کمپرسور یخچال باید در محیطی خشک به دور از هرگونه گرد و غبار و رطوبت قرار بگیرد.

بهتر است هفته ای یکبار مایعات داخل منبع را به صورت کامل تخلیه کنید تا کمپرسور شما دچار زنگ زدگی نشود.

قطعات تشکیل دهنده کمپرسور یخچال

کمپرسور یخچال یک مجموعه مکانیکی است که اجزا تشکیل دهنده آن شامل میلنگ، سوپاپ و پیستون هستند. میلنگ در داخل محفظه موتور یخچال قرار دارد. میلنگ با حرکت دورانی خود پیستون را به صورت تلمبه‌ای وادار به حرکت می‌کند و با باز و بسته شدن سوپاپ‌ها گاز موجود در لوله و سیلندر را وادار به گردش می‌کند. دوباره گاز از لوله‌های کمپرسور یخچال مکیده می‌شود و با فشار بیشتری وارد لوله رفت می‌شود در نتیجه گاز سرما ساز به صورت مداوم در حال حرکت بوده و عمل سرما سازی انجام می‌شود.

البته این نکته را در نظر داشته باشید که میلنگ در کمپرسورهای خطی، اسکرال و روتاری استفاده نمی‌شود. بجای آن مقدار معینی روغن داخل این کمپرسورها وجود دارد، که کار خنک کاری و روانکاری بخش الکتریکی و مکانیکی در کمپرسور یخچال می‌شود.

قطعات تشکیل دهنده کمپرسور یخچال

آیا کمپرسور یخچال قابل تعمیر است؟

عمر مفید کمپرسورها را می‌توان 10 سال در نظر گرفت اما بسته به میزان استفاده شما از یخچال عمر مفید آن می‌تواند کوتاه تر یا بلندتر شود. اما با این وجود بعد از گذشت ۱۰ سال احتمالاً باید موتور یخچال را عوض کنید. از نشانه‌های خرابی کمپرسور یخچال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

برفک زیاد

شنیدن صداهای زیاد از یخچال

کار کردن یکسره کمپرسور

سرد نشدن یخچال فریزر اشاره کرد.

گاهی کمپرسور یک سری مشکلات جزئی دارد که شما می‌توانید آن را تعمیر کنید و مجدد تا سال‌ها از آن استفاده کنید. اما گاهی اوقات پس از تعمیر باز هم کمپرسور خوب کار نمیکند و دوباره نیاز به تعمیر دارد و هزینه‌های سنگینی برای شما دارد. در این شرایط بهتر است که کمپرسور یخچال را به صورت کامل عوض کنید.

چگونه باید کمپرسور یخچال را باز کنیم؟

اگر تصمیم به باز کردن کمپرسور یخچال دارید ابتدا با استفاده از پیچ گوشتی گارد پشت یخچال را به صورت کامل باز کنید. سپس اتصالات مرتبط با کمپرسور را با دقت از آن جدا کنید. در نظر داشته باشید که این مرحله را با دقت تمام انجام دهید که آسیبی به موتور یا یخچال وارد نکنید. دقت کنید که پایه های کمپرسور چگونه بسته شده است. اکنون می‌توانید به راحتی کمپرسور یخچال را در بیاورید.

دلایل صدا دادن موتور یخچال

صدای تولید شده توسط موتور یخچال می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد برخی از دلایل تولید صدا توسط کمپرسور یخچال عبارتند از:

  • ایجاد مشکل در سیستم برفک زدایی یخچال
  • رسوب گرفتن یا فرسوده شدن لوله های داخلی
  • کم شدن گاز کمپرسور
  • فرا رسیدن زمان تعویض روغن کمپرسور
  • شل شدن پایه های موتور یا درست نبستن پایه های موتور

چگونه کمپرسور یخچال را شارژ کنیم؟

زمانی که دمای یخچال کم می‌شود به احتمال زیاد گاز فریون خالی شده است. در این شرایط باید کمپرسور یخچال را شارژ کنید.

زمان شارژ کردن کمپرسور یخچال

یکی از راه های تشخیص کمبود گاز کمپرسور این است که به صفحه کندانسور دست بزنیم اگر صفحه کندانسور سرد بود به این معنی است که گاز نشت کرده و گاز کافی ندارد. راه دیگر برای تشخیص کمبود گاز کمپرسور این است که یخچال را از برق بکشید و به صدای آن گوش دهید. اگر صدای گاز از لوله ها شنیده نمی‌شود به این معنی است که به میزان لازم گاز در موتور وجود ندارد. فراموش نکنید که شارژ کردن گاز کمپرسور باید توسط متخصص انجام شود. ابتدا مطمئن شوید که کول ها سوراخ نیستند سپس با استفاده از وکیوم رطوبت داخل یخچال را تخلیه کنید. گازهای قدیمی را به آرامی خارج کنید و مجدد موتور را شارژ کنید.

شارژ کمپرسور یخچال

قیمت موتور یخچال

اغلب افراد به‌دنبال قیمت موتور یخچال هستند که در پاسخ به این پرسش باید گفت قیمت موتور یخچال بسته به برند موتور، توان و یا قدرت موتور کاملا متفاوت است. می توانید برای استعلام قیمت موتور یخچال با دی کول تماس بگیرید.

چکیده مطلب

در این مقاله با کمپرسور یخچال و نحوه عملکرد آن به صورت کامل آشنا شدید یکی از قطعات یخچال کمپرسور یکی از قطعات اصلی یخچال است و باید به سلامت آن اهمیت بدهید. مهم‌ترین عمواملی که موجب داغ شدن موتور یخچال می‌شوند عبارتند از: کثیف بودن کندانسور، خرابی فن کندانسور، خرابی رله استارت موتور.

کمپرسور یخچال تاثیر مستقیمی بر روی سرمای یخچال دارد، چرا که موتور موجب حرکت گاز داخل لوله‌های کندانسور و لوله‌های اواپراتور می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *